Aktualności
Pierwsze kroki w nauce języka Niemieckiego
W obecnych czasach można zauważyć znaczący wzrost zainteresowania kursami językowymi adresowanymi do poszczególnych grup zawodowych. Wśród nich znajdujemy również oferty kursów dla opiekunów osób starszych w Niemczech. Jednak w jaki sposób rozpocząć naukę, żeby nie była ona jedynie żmudnym procesem przyswajania wiedzy?
Nauka zaczyna się od motywacji
Jak uwierzyć w swoje możliwości? Kluczem do dobrego startu w nauce języka obcego jest motywacja
Nauka języka obcego – autonomiczny wybór czy konieczność?
Już dziś XXI wiek został nazwany ,,erą uczenia się przez całe życie”. Obecnie obserwujemy, że mało kto może pozostać aktywny zawodowo nie przekwalifikowując się lub nie poszerzając swoich umiejętności i wiedzy. W tym kontekście nauka języka obcego stała się dla wielu koniecznością. Szczególną rolę w tym procesie zajęła nauka języka jednego z naszych sąsiadów, czyli języka niemieckiego.
Poprzez zmieniającą się sytuację na rynku pracy, tworzenie nowych zawodów, a wypieranie tych już niepotrzebnych obserwujemy coraz większe zainteresowanie wyjazdami do Niemiec, również w charakterze opiekuna osób starszych. Sytuacja ta trafia w Niemczech na podatny grunt, ponieważ Niemcy od lat zgłaszają rosnące zapotrzebowanie w tym zakresie. Według prognoz (Bertelsmann Stiftung) do 2030 roku od 3,3 do 3,5 miliona Niemców będzie potrzebowało opieki. W obliczu tej sytuacji wielu naszych rodaków decyduje się podjąć wyzwanie i wyjechać do pracy w Niemczech, najpierw jednak muszą nauczyć się choćby podstaw języka.
I tu zaczyna się problem…
Uwierz, że nauka w dorosłym wieku może być skuteczna
Jednym z problemów, które pojawiają się w trakcie nauki jest stwierdzenie „to już nie ten wiek na naukę”. Gdybym uczył/uczyła się kilkanaście lat temu w szkole, na pewno by się udało. Nieprawdą jest to, że efektywna nauka języka obcego jest możliwa jedynie u dzieci lub młodzieży. Oczywiste jest, że nauka w wieku dorosłym przebiega inaczej, jednak uczniowie dorośli również mają pewną przewagę:
- na naukę języka obcego decydują się dobrowolnie,
- przyświeca im ściśle określony cel (np.: wyjazd do pracy za granicą), co motywuje do nauki,
- mają więcej doświadczenia zawodowego i językowego przez co łatwiej im budować ogólne reguły dotyczące języka,
- potrafią dokładnie określić, czego chcą się nauczyć, dzięki temu nauczyciel może dostosować materiał do ich potrzeb,
- szybciej znajdują zastosowanie dla zdobywanej wiedzy.
Jak widać nauka w wieku dorosłym nie wiąże się jedynie z ograniczeniami, świadomość własnych mocnych stron może doprowadzić do szybszej i bardziej świadomej nauki.
Nie daj się zniechęcić otoczeniu
Ze szczególnymi społecznymi barierami w kontekście nauki języka spotykają się osoby w wieku 50+. Bardzo często natrafiają na brak akceptacji ze strony rodziny i przyjaciół. Wielu z nich usłyszało: W tym wieku zapisałaś się na kurs? Będziesz u Niemców pracować! Takie stwierdzenia są bardzo krzywdzące, ponieważ w każdym wieku mamy prawo do własnych celów, pragnień i dążeń. Pomoc rodzinie lub znajomym to ważny aspekt naszego życia, ale nie znaczy to, że mamy zrezygnować z naszych planów i poświęcać je dla dobra innych.
Nauka języka może być twoją szansą na nowy początek
Wielu moich kursantów zostało zmuszonych do wyjazdu do pracy w Niemczech ze względu na trudną sytuację rodzinną czy finansową. Niektórzy odwiedzają mnie po ukończeniu kursu i powrocie z Niemiec i są naprawdę odmienieni. Uporali się ze swoimi kłopotami finansowymi, nabrali pewności siebie i wiarę we własne siły. Bardzo często wśród kursantów znaleźli też przyjaciół, którzy wspierali ich podczas pobytu zagranicą. Obserwując takie osoby dochodzę do wniosku, że warto się starać, przełamywać swoje bariery, żeby osiągnąć sukces.
Zasada małych kroków
Aby, szczególnie na początku nauki, nie stracić motywacji warto kierować się podczas nauki zasadą małych kroków. Na zajęciach z reguły nauczyciel zachęca do słuchania materiałów autentycznych w danym języku. Na początku tekst wydaje nam się ciągiem słów, ale jeżeli zaczynamy rozróżniać pojedyncze słowa i je rozumieć, uznajmy to za sukces. Jeżeli na początku nauki postawimy sobie za cel zrozumienie tekstu, a usłyszymy tylko pojedyncze słowa, od razu dojdziemy do wniosku: Nie warto słuchać, i tak nic nie rozumiem. Podobnie jest
z nauką mówienia. Jeżeli na pytanie nauczyciela będziemy chcieli odpowiedzieć dosłownym tłumaczeniem skomplikowanego zdania w języku polskim, na pewno popełnimy liczne błędy. Lepiej odpowiedzieć krótko
i przekazać informację, bo przecież w języku chodzi o komunikację.
Nie bój się błędów i nie zniechęcaj się nimi
Błędy są naturalnym etapem w procesie uczenia się. Również ucząc się języka ojczystego popełnialiśmy błędy,
a przecież mieliśmy z nim o wiele większy kontakt, niż z językiem obcym. Nie pozwól, by popełniane błędy powstrzymywały cię przed komunikacją w języku obcym. Przyjmij zasadę: Ten nie popełnia błędów, kto niczego się nie uczy.
Nie wychodź z założenia, że musisz opanować materiał w 100%
Taki cel jest nieosiągalny. Zawsze jest jakieś słówko, które trudno zapamiętać, albo konstrukcja gramatyczna, która sprawia nam kłopot. Świadomość, że nie opanowałeś w pełni całego materiału nie może cię powstrzymać przed używaniem języka obcego.
Pamiętaj, po co się uczysz
Ucząc się języka pamiętaj, dlaczego to robisz. Powody mogą być różne: wyższa stawka wyjazdowa, pragnienie pozostania aktywnym zawodowo i społecznie itp. Pamiętając o celu nauki nawet w chwilach kryzysu zdobędziesz się na dalszy wysiłek. Jak widać nauka języka w wieku dorosłym jest możliwa. Jednak zanim kupisz książkę lub zapiszesz się na kurs zbuduj w sobie pozytywne nastawienie. Rozwijając tzw. motywację wewnętrzną łatwiej przyswoisz sobie język. Jednym z czynników najgorzej wpływających na naukę jest brak sukcesu w nauce. W jaki sposób uczyć się, by było to efektywne? O tym problemie i konkretnych metodach uczenia się w kolejnym artykule z tej serii.